English version of this page

Statsrådbesøk på byggeplassen

Arbeidet med det nye Vikingtidsmuseet pågår for fullt. I dag fikk statsråd Sandra Borch nærkontakt med både byggegropen og de enestående vikingskipene på Bygdøy.

Fra venstre: Museumsdirektør ved Kulturhistorisk museum, Håkon Glørstad, og forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch. I forgrunnen en av sledene fra Oseberg. Foto: Ava Bosy/KHM

Byggingen av det nye Vikingtidsmuseet er godt i gang, og i dag var forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch på besøk på byggeplassen på Bygdøy.
Vikingtidsmuseet bygges på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, og hovedmålet med besøket var å gi statsråden innsikt i historikken og visjonen bak det nye museet, samt arbeidet med sikre samlingene.

Borch ble tatt imot av rektor ved Universitetet i Oslo, Svein Stølen, museumsdirektør Håkon Glørstad og styreleder ved Kulturhistorisk museum, Ellen Horn.

― Vi setter stor pris på at statsråden prioriterer å besøke dette prosjektet. For både UiO og Kulturhistorisk museum er dette et viktig prosjekt, men prosjektet har også stor allmenn betydning da Vikingskipsgravene er Norges fremste kulturarv fra forhistorien, sier Glørstad.

Omfattende sikringsarbeid

I tillegg til å få en orientering om byggeprosjektet og vikingtidssamlingen som museet forvalter, fikk ministeren se vikingskipene slik de nå står i det gamle Vikingskipshuset.
Skipene er for skjøre til å flyttes, og står derfor godt innpakket i enorme stålrigger som skal beskytte dem mot påvirkning fra byggearbeidene utenfor. Borch fikk en innføring i det omfattende og krevende sikringsarbeidet som gjøres for å beskytte skip og sleder under bygging og flytting.

Det nye Vikingtidsmuseet blir tre ganger så stort som det tidligere Vikingskipshuset, og bygges som et tilbygg til det gamle museet. Vikingskipene er utfordrende kulturarv å ta vare på, og et nytt museumsbygg er avgjørende for at vikingskipene kan bevares også for fremtidige generasjoner.

I tillegg til verdens best bevarte vikingskip, vil det nye Vikingtidsmuseet stille ut mer enn 5000 andre gjenstander fra vikingtiden.

Det nye Vikingtidsmuseet blir tre ganger så stort som det tidligere Vikingskipshuset. Foto: Petter F. Schmedling/Kråkefoto, Statsbygg

Av Mari Parelius Wammer
Publisert 17. nov. 2023 12:20 - Sist endret 4. juni 2024 12:45